tiistai 5. kesäkuuta 2018

Näkemysverkot auttavat ratkomaan ongelmia kuin sudokuja

Ovatko jotkin asiat liian monimutkaisia päätettäviksi? Onko laajamittainen sote-uudistus mahdoton, koska siinä on liikaa toimijoita, tavoitteita ja yksityiskohtia? Entä onko ilmastonmuutos vielä laajempana ja hankalampana asiana ihmiskunnan tuho, kun ongelmien ratkomiseksi tarvittava päättäminen on yksinkertaisesti liian vaikeaa ja liikkuvia osia on niin paljon?

Tässä esseessä pyrin esittelemään ajatuksia uudenlaisesta, tehokkaammasta päätösvalmistelusta. Siinä huomiota kiinnitetään erityisesti siihen tietoon, jota valmistelijalla ja lopulta päättäjällä on käytettävissään. Käytän analogiana sudokua, joka on useimmille tuttu ja joka on matemaattisesti ajateltuna samalla tavalla "mahdoton" ratkaistava kuin sote. Jos siis voit ratkaista sudokun, ihmiskunta voi ratkaista ongelmiaan hyödyntämällä samanlaisia menetelmiä. Sudokut voivat auttaa meitä ymmärtämään monimutkaisuutta ja sitä, miten hankalissa tilanteissa kannattaa ja varsinkin miten ei kannata ongelmia ratkoa. Apuna tulee käyttää tietokiteen ja näkemysverkon tapaisia uusia tietotyökaluja, ja ajatuksia tulee kokeilla ja edistää osana esimerkiksi Sitran kehityshankkeita.

Sudoku näyttää yksinkertaiselta. Ruudukossa on yhdeksän riviä, yhdeksän saraketta ja yhdeksän aluetta kooltaan kolme kertaa kolme ruutua. Joka ruutuun pitää kirjoittaa numero 1-9, eikä sama numero saa olla kahdesti samalla rivillä, sarakkeessa eikä alueella.

Mutta taustalla oleva matematiikka paljastaa yllätyksen. Sudokuja voi periaatteessa olla 981 erilaista, ja tämä luku on samaa suuruusluokkaa kuin koko maailmankaikkeudessa on atomeja. Arvaamalla on siis turha yrittää. Lähtötilanteessa kuitenkin on annettu noin 25 numeroa valmiiksi, eli vaihtoehtoja on jäljellä 981-25, mikä edelleen ylittää käsityskyvyn. Sudokun nokkeluus kuitenkin piilee siinä, että järjettömästä määrästä vaihtoehtoja itse asiassa vain tasan yksi on oikea ja kaikki muut rikkovat sääntöjä. Tämä yksi on mahdollista löytää etsimällä ruutuja, joihin sopii vain yksi numeroista, ja tällöin jäljellä olevien mahdollisuuksien määrä tipahtaa joka kerta yhdeksäsosaan.

Miten tämä sitten liittyy päätöksentekoon? Ajatellaanpa sote-uudistusta, joka taas kerran horjuu monimutkaisuutensa ja ongelmiensa alla. Siinäkin on lukuisa joukko tärkeitä kysymyksiä kuten vastuuasiat, rahoitusmallit, päätöksenteko, potilaan ja palveluntuottajan kannustimet sekä toiminnan ohjaaminen. Jokaisessa kysymyksessä on useita vaihtoehtoja, jotka ovat keskenään enemmän tai vähemmän yhteensopivia. Matemaatisesti asetelma on siis samantapainen kuin sudokussa, paitsi että ruutujen määrä on epäselvä, numerot vaihtelevat kysymyksestä toiseen, eikä ole varmaa, mitkä yhdistelmät ovat sallittuja.

Tämän monimutkaisuuden hallitsemiseksi hallitus teki jo alkuvaiheessa linjauksia, joilla mahdollisia ulottuvuuksia karsittiin ja valmistelua suunnattiin. Tärkeimmät linjaukset olivat, että hallintomalli perustuu maakuntiin ja että potilaan valinnanvapautta lisätään. Käytännön valmistelutyön kannalta tämän ajateltiin olevan välttämätöntä, mutta sudokun pelaajat tietävät, että pahin virhe on alussa rajata mahdollisuuksia päättämällä jonkin ruudun sisällöstä ja pelaamalla sitten sen mukaan. Sudokun ratkaiseminen perustuu täsmälleen päinvastaiseen eli kaikki ruudut pidetään avoimena, kunnes varmuudella nähdään, ettei ruutuun voi tulla kuin tietty numero.

Hallitus selvästi ajatteli, että sotessa ja sudokussa on se merkittävä ero, että alkurajausten jälkeenkin sotessa on jäljellä lukuisia hyviä vaihtoehtoja, jotka kyllä löytyvät kunhan valmistelutyö etenee. Kataisen hallitus noudatti samaa logiikkaa yhdistäessään kuntauudistuksen soteen. Nyt tiedämme, että tiukkojen alkurajausten jälkeen yhtään hyvää kokonaisratkaisua ei enää löytynyt ja koko hanke kaatui. Kriitikot puhuvat valuviasta ja tarkoittavat juuri samaa asiaa, eli hyvien ratkaisujen loppumista liian tiukkojen alkuehtojen takia.

Entä jos sote-uudistus nyt vain on liian monimutkainen valmisteltava ilman alkuvaiheen rajauksia? On vaikea edetä, jos periaatteessa mikä tahansa suunta on mahdollinen. Rajaukset helpottavat tätä ongelmaa olennaisesti. Toisaalta alussa on vaikea tietää, mitä kaikkea rajaukset sulkevat pois. Tämä johtuu moniulotteisen optimoinnin vaikeudesta.

Optimointi on sitä, että lukuisien vaihtoehtojen vaikutukset arvioidaan, ja sitten valitaan se, jonka kokonaishyödyt ovat suurimmat. Periaatteessa selkeää, mutta ongelmana on, että suuruusjärjestys selviää vasta kun laskelmat on tehty. Jos sudokussa vaihtoehtojen luettelemiseen eivät atomit riitä, on selvää, ettei paljon pienemmänkään ongelman vaihtoehtoja pystytä laskemaan, vaikka meillä olisi kaikki faktat tiedossa. Käytännölliset rajat alkavat tulla vastaan jo silloin, kun erillisiä päätöksiä ja jokaisella eri vaihtoehtoja on puolisen tusinaa. Soten tapaisessa monimutkaisessa aiheessa asioita on tietenkin paljon enemmän, jolloin alkurajausten tekeminen ei onnistu optimoimalla. Asiantuntijoiden laaja näkemys saattaa tässä auttaa, mutta asiantuntijoilla on sama optimointiongelma, ja siksi he harvoin ovat yksimielisiä politiikkoja kiinnostavista lähtökohtakysymyksistä.

Tässä kirjoituksessa haluan tuoda vakavasti pohdittavaksi sellaisen päätösvalmistelumallin, jossa pyritään välttämään alkurajauksia ja sen sijaan viedään eteenpäin lukuisia vaihtoehtoisia malleja. Sudokunpelaajakin pystyy ratkomaan pulmaansa, vaikka hänellä on biljoonia ja taas biljoonia vaihtoehtoisia ratkaisuja käsissään. Ne on vain onnistuttu tarjoilemaan niin selkeässä ja helposti työstettävässä muodossa, ettei hän edes tunnista ongelmansa matemaattista laajuutta.

Ratkaisuna on se, että jokainen yksittäinen kysymys pystytään erottamaan kokonaisuudesta ja tarkastelemaan siihen liittyvää muutamaa asiaa erikseen. Esimerkiksi kysymykseen "voiko tähän ruutuun tulla 2?" vastaus on ei, jos samalta riviltä, sarakkeesta tai alueelta löytyy jo numero 2. Kaikki tarvittavat tiedot mahtuvat sudokun tapauksessa paperilapulle, joten on helppo seurata tilannetta ja tunnistaa ratkaisuja yksittäisiin kysymyksiin. Ratkomista voidaan myös tehostaa sillä, että lukuisat ihmiset pystyvät toisistaan riippumatta kysymään tuollaisia kysymyksiä ja sulkemaan vaihtoehtoja pois - tosin sudokujen osalta tämä harvoin on tarpeen.

Samaa työskentelytapaa voidaan noudattaa sote-valmistelussa. Jokainen vaihtoehto, joka tunnistetaan epäyhteensopivaksi jonkin toisen asian kanssa vie ymmärrystä eteenpäin. Mutta ennen kuin ollaan näin pitkällä, pitää tehdä jotain mitä ei sudokussa tarvitse koska se on jo selvää: jokainen asia ja vaihtoehto ja niiden kytkennät muihin asioihin pitää erikseen tunnistaa ja kuvata. Pitää myös kuvata se, miksi ja millä edellytyksillä jotkin asiat eivät ole yhteensopivia.

Miten tämä sitten muuttaisi sote-valmistelua? Huomio kiinnittyisi paljon vähemmän hallituksen yksittäisten ehdotusten kritisointiin tai kannattamiseen ja paljon enemmän eri osa-alueiden mahdollisten vaihtoehtojen etsimiseen ja kuvaamiseen. Esimerkiksi asiantuntijat ovat toki perehtyneet muiden maiden sote-järjestelmiin ja huomioineet tämän valmistelussa, mutta nyt syntyisi kannuste kuvata ja evaluoida niitä systemaattisessti, kriittisesti ja julkisesti suomalaisiin olosuhteisiin peilaten. Tämä olisi hyvin opettavaista, varmaan myös asiantuntijoille itselleen.

Kuvailutyötä olisi paljon enemmän, mutta toisaalta se voitaisiin hajauttaa tehokkaasti, koska osa-alueiden vaihtoehtojen olemassaolo on täysin riippumatonta muista asioista. Tämä on tärkeää huomata: alussa vain kuvataan mikä olisi teoriassa mahdollista, ja vasta seuraavassa vaiheessa aletaan ratkoa sudokua eli miettiä, mitkä vaihtoehdot eivät sovi yhteen. Nykyvalmistelusta poiketen myös julkista keskustelua suoraan valmistelun osana olisi paljon enemmän, kun joudutaan miettimään paljon useampia vaihtoehtoja kuin hallituksen esityksessä. Samalla loppuisi valitus siitä, että perusteltua kritiikkiä ei kuunnella, kun kaikki kritiikki otettaisiin automaattisesti ja kiitoksin pohjaksi vaihtoehtoisten ratkaisujen kuvaamiseen.

Nykyään kolmensadan terveyskeskuksen lounaspöydissä puhutaan kaikissa samasta asiasta eli hallituksen uusimman ehdotuksen kriittisestä yksityiskohdasta, ja kaikkien näiden keskustelujen dokumentointi olisi pelkkää toistoa. Uudessa valmistelussa sen sijaan jokaisessa terveyskeskuksessa voitaisiin miettiä eri asiaa, koska valmistelussa olisi paljon enemmän yksityiskohtia pohdittavana. Tällöin myös kaiken tämän keskustelun kirjaaminen veisi valmistelua ratkaisevasti eteenpäin - suunnilleen samalla ajankäytöllä.

Tästä seuraa se, että koko valmistelutyö pitää ajatella avoimena, joukkoistavana yhteiskehittämisenä. Nykyiset sote-valmisteluun värvätyt asiantuntijat eivät mitenkään ehtisi käydä läpi ja kuvata kaikkea tarpeellista, koska tehtävää tietotyötä olisi enemmän. Toisaalta kun sitä pystyttäisiin tehokkaammin hajauttamaan ja tekemään yhtäaikaisesti, valmistelun kalenteriaika todennäköisesti lyhenisi.

Samoin pienenisi nykyinen polttava ongelma: jos jokin kehityslinja osoittautuukin perustuslain vastaiseksi tai muuten mahdottomaksi, pitää peruuttaa niin paljon taaksepäin, että koko hanke voi kaatua tai hallituskausi loppua kesken. Tämä taas johtaisi nykymallissa siihen, että asia siirtyy seuraavalle hallitukselle, joka asettaa omat alkurajauksensa valmistelulle. Koska ne tuskin ovat samat kuin edellisellä hallituksella, suuri osa kaikesta valmistelusta muuttuu hyödyttömäksi ja joudutaan lähtemään melko tyhjältä pöydältä. Sudoku-valmistelussa puolestaan tiedot on kuvattu alkurajauksista riippumattomasti, joten valmistelutyö on hyödyllistä mille tahansa hallitukselle, ja mahdollisen umpikujan aiheuttama peruutus on lyhyt ja vähemmän harmilllinen sekä valmistelun että aikataulun puolesta.

Miten tällainen sudokutyyppinen valmistelu sitten käytännössä toteutettaisiin? Oma ehdotukseni on, että käytetään moderneja yhteiskehittämiseen luotuja avoimia verkkotyökaluja. Erityisesti uskon tarvittavan tietokiteitä, eli tiettyyn tutkimuskysymykseen vastaavia nettisivuja, joissa kerätään tarpeellinen tutkimustieto ja käydään asiaan liittyvät keskustelut; ja näkemysverkkoja, joiden avulla kuvataan eri asioiden välisiä yhteyksiä ja yhteensopimattomuuksia. Näiden tietorakenteiden esittely on oma aiheensa, mutta niistä voi lukea lisää sivuilta http://fi.opasnet.org/fi/Tietokide ja http://en.opasnet.org/w/Extended_causal_diagram

Tällainen muutos päätöksenteossa ei toki tapahdu itsestään. Kuitenkin Suomessa on vahvoja pyrkimyksiä kehittää tietopohjaista päätöksentekoa, kansalaisosallistumista ja yhteiskunnallista dialogia. Näissä kaikissa on samanlaisia motiiveja asioiden parantamiseen, mutta toistaieksi tässä esitetty tietoteoreettinen tausta on ollut taka-alalla. Kuitenkin esimerkiksi Sitran dialogiloikan ja tieto päätöksenteossa -hankkeen teemat ovat vahvasti synergistisiä tämän ajatuksen kanssa. Olisi myös erinomaista, jos joku puolue ottaisi aktiivisesti tällaisen avoimen kehittämisen omaan työhönsä kokeiltavaksi.

Keskustelua päätösvalmistelun kehittämisestä on siis syytä jatkaa intensiivisesti. Olemme uuden demokraattisen harppauksen äärellä, jos vain uskallamme sen ottaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti